Verkleurde tanden

Verkleurde tanden

De kleur van tanden en kiezen is bij iedereen verschillend. De een heeft van nature witte tanden. Bij de ander zijn ze iets geler. Tanden hebben sowieso niet allemaal dezelfde kleur. Soms wijkt de kleur van een enkele tand sterk af van de overige tanden.

Tandbeen en glazuur

Tandbeen en glazuur

Tanden zijn opgebouwd uit tandbeen en glazuur. De kleur van het tandbeen en de dikte van het glazuur bepalen voornamelijk de kleur van de tand. De oorspronkelijke kleur van het tandbeen is erfelijk bepaald. Het glazuur van tanden en kiezen is nagenoeg doorzichtig. De hoektanden hebben een dikkere laag tandbeen dan de overige tanden, waardoor ze vaak geler zijn. 

Hoe ontstaan verkleurde tanden en kiezen?

Tanden en kiezen kunnen verkleuren door veranderingen aan het tand- of kiesoppervlak (uitwendige verkleuringen) en verkleuringen in het tandbeen en glazuur (inwendige verkleuringen).

Hoe ontstaan uitwendige verkleuringen? 
Uitwendige verkleuringen ontstaan doordat kleurstoffen uit voedings- en genotmiddelen in de tandplak (het wit-gelige laagje op tanden en kiezen) dringen. Dit gebeurt onder andere door het drinken van koffie, thee en rode wijn. Ook roken is een oorzaak van verkleuringen.

Praktijk sfeerbeeld

Inwendige verkleuringen ontstaan door:

Een val of een harde klap op de tand. Uw tand kan geel, grijs of blauw verkleuren. Dat wordt een 'dode' tand genoemd. Het afsterven van uw tandzenuw veroorzaakt de verkleuring. Als tand geleidelijk geel verkleurt, is dat een teken dat de tandzenuw zich terugtrekt. Deze verkleuringen kan de tandarts meestal verhelpen.

Het verouderingsproces. Uw glazuurlaag wordt dunner en de laag tandbeen dikker. Er komen barsten in het dunnere glazuur. Daardoor dringen kleurstoffen uit voedings- en genotmiddelen makkelijker in de tand door. Meestal kan de tandarts deze verkleuring behandelen.
         
Een grijze of zwarte vulling in uw tand of kies. Hierdoor heeft deze een andere kleur dan uw overige tanden en kiezen. Een grijze amalgaamvulling kunt u laten vervangen door een witte (kunststof) vulling.

Ontwikkelingsstoornissen in het allereerste begin van een tand (tandkiem) of het gebruik van geneesmiddelen op jonge leeftijd. Deze verkleuringen zijn vaak bandvormig of vlekachtig. De tandarts kan dergelijke verkleuringen wegslijpen en herstellen met een tandkleurig vulmateriaal.

Praktijk sfeerbeeld

Afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken of patiënt worden bij Samenwerkende Tandartsen Apeldoorn - de Maten? Geef aan of u een nieuwe of bestaande patiënt bent:

Spoeddienst

Bij acute pijn of bloedingen tijdens de openingstijden van onze praktijk belt u gewoon het praktijknummer. Buiten onze reguliere openingstijden, op feestdagen en in het weekend kunt u voor alle pijnklachten en/of spoedgevallen welke niet kunnen wachten tot de volgende werkdag contact opnemen met onze spoeddienst via telefoonnummer 0900 - 15 15.

Praktijkinformatie

Openingstijden

Gesloten
maandag08:30 - 12:30 | 13:00 - 17:00
dinsdag08:30 - 12:30 | 13:00 - 17:00 | 17:30 - 20:00
woensdag08:30 - 12:30 | 13:00 - 17:00
donderdag08:30 - 12:30 | 13:00 - 17:00
vrijdag08:30 - 12:30 | 13:00 - 17:00
zaterdagGesloten
zondagGesloten

* Tijdens feestdagen kunnen tijden afwijken.

De route naar onze praktijk

Waleweingaarde 6
Apeldoorn 7329BD
Route

Patiëntervaringen

2983 reviews · ⭐ 8.9 gemiddeld

Goed

Goed

Goed

Vriendelijk.

Prima

Met mijn twee zoons afgelopen week voor controle geweest. Eén van hen vond het wat spannend, omdat hij de vorige keer een gaatje moest laten vullen. Toch ging hij ontspannen de stoel in en we werden allemaal goedgekeurd. Fijne tandarts; ze legt altijd rustig uit wat er gaat gebeuren.

Super snel geholpen.

Daags voor mijn vakantie brak er een stuk van mijn kies af. De volgende dag werd ik al beholpen. Top

Fijn geholpen, serieus genomen en gerustgesteld

Na veel negatieve ervaringen met tandartsen krijg ik weer wat vertrouwen. Ik wordt serieus genomen en fijn geholpen Hij zegt wat hij doet en doet wat hij zegt Vriendelijke en rustige tandarts

Perfect geholpen

Heel snel en vooral erg rustgevend geholpen toen er een stukje van mijn vulling afgebroken was

Mijn ervaring is goed

Ik ben erg tevreden

aardige bejegening, duidelijke uitleg.

Ik heb alleen een behandeling gehad bij de mondhygieniste. Een aardige en tevens doortastende vrouw.

Heel goed!

Erg tevreden met mijn tandarts , goed uitleg, fijne behandeling, vriendelijk !

Ik werd vriendelijk geholpen en goede uitleg

De tandarts is vriendelijk, legt de dingen helder en goed uit. Ik heb het als een prima tandarts controle ervaren.

Vakkundige en vriendelijke tandarts

Tandarts Kuipers is vriendelijk en hij controleert mijn gebit zorgvuldig. Als er iets nodig is, legt hij dat duidelijk uit. De receptie is goed telefonisch bereikbaar en de medewerkers zijn vriendelijk en behulpzaam. Het enige wat ik wat vervelend vind is de tandarts geluiden in de wachtkamer, waar ik wat angstig van wordt. Misschien kan er iets meer geluidsdempende dingen komen of iets van een radio aan.

Super blij!

Erg blij met deze tandarts praktijk, professioneel, kundig maar ook persoonlijk en vriendelijk.

Prima, geheel volgens verwachting

Ik kwam voor de mondhygiënist. Ik werd geholpen door een vriendelijke jonge dame (haar naam -zij draagt een hoofddoekje- is meen ik "Hazel") die mijn gebit vrijwel pijnloos onder handen nam en steeds duidelijk toelichtte wat zij ging doen. Zij lijkt mij zeer geschikt voor het behandelen van patiënten met "angst voor de tandarts". Persoonlijk heb ik daar overigens geen last van. Huub Geelen (echtgenoot van Anja Prins)

Fijne praktijk met klantvriendelijke medewerkers

Zowel tandarts Kuipers als mondhygieniste Hazel zijn (zacht)aardig en houden rekening met mijn wensen. Werken bovendien nauwkeurig en deskundig.

Tandarts, assistent, balie

Geduld en rust bij de tandarts en de assistente, begint met vragen naar gezondheid, controle en behandelplan wordt doorgenomen. Bij de bali wel lastig dat er geen stoel oid staat. Ik heb evenwichtstoornissen. Dan is het makkelijker om bij de balie direct vervolgafspraken te maken. Het zou nog mooier zijn als een deel vd de balie lager is. Daar een draaistoel.

Prima tandarts

Ik ben hier al sinds mijn vroegste tandartsbezoek als kind, tuurlijk nooit leuk om te gaan maar de tandarts komt op mij professioneel over, geeft altijd netjes aan wat er gaat gebeuren,

prima

ik kan weer 6 maanden vooruit

Uitstekend

Professionele ,geduldige en vriendelijke tandartsen, en mondhygiëniste. Tandartspraktijk de Parken, en de Maten aan te bevelen !

Pragmatisch en aardig

Mijn behandelaar is al een tijdje J. Vos. Ze legt duidelijk uit wat ze gaat doen en wat nodig is in haar ogen. Zelf kan ik mijn gebit niet beoordelen, dus ik ben afhankelijk van haar deskundigheid en dat voelt goed. Voorafgaand heeft er een gebitsreiniging plaatsgevonden door iemand die voor mij nieuw was, maar zij was ook heel voorkomend en doelgericht zonder al te veel poespas. Al met al heb ik 1 1/2 uur in twee stoelen gezeten en ben nog steeds tevreden over de behandelingen.

Zeer kundig en prettig geholpen.

Geen wachttijd, prettige mensen en goede werksfeer.

Lennart Kuipers en Rachèl zijn ontzettend vriendelijk, empathisch en deskundig.

Ik kwam naar de praktijk met behoorlijk wat spanning, omdat ik al vijf jaar niet meer bij de tandarts was geweest. Bij binnenkomst werd ik vriendelijk ontvangen door Lennart, die goed naar mijn verhaal luisterde en mij direct op mijn gemak stelde. Later sloot Rachèl aan en ook zij bleef mij geruststellen. Tijdens de controle bleven zij allebei vriendelijk, begripvol en duidelijk uitleg geven, waardoor mijn spanning steeds verder afnam. Dankzij hun professionele en betrokken aanpak was mijn angst uiteindelijk helemaal verdwenen. Zowel tijdens als na de afspraak had ik een prettig en gerust gevoel. Ik heb hen dan ook hartelijk bedankt voor de extra moeite die zij deden om zo vriendelijk en empathisch te zijn. Echt fantastische zorg; dit verdient absoluut een groot compliment. Bedankt, Lennart en Rachèl! Ook mijn dochter van 3 jaar is al een aantal keer bij Lennart geweest voor controle en tandjes tellen. Dit doet hij ook erg fijn en rustig. Mijn dochter vindt het daarom niet spannend, maar zelfs leuk om naar de tandarts te gaan.

comfortabel

De tandarts laat mij op mijn gemak voelen en kijkt samen met mij naar de opties voor vervolgbehandelingen, en laat ook mijn mening meetellen hierin!

Goed en vakkundig geholpen.

Zoals al zei goed geholpen.

Vriendelijk doch professioneel

Doorverwezen ivm drukte bij Samenwerkende Tandartsen De Parken. Vriendelijk ontvangen, prima behandeld. Zorg en welzijn patient staat voorop.